Formule 1
Jak fungují pneumatiky formule 1

Na přítlaku je krásné to, že generuje velké vertikální zatížení, aniž by zvýšil hmotnost monopostu.
Honba za stále větší a větší přilnavostí v zatáčkách je nikdy nekončící Odyseou formule 1.
PŘILNAVOST PRO ZAČÁTEČNÍKY
Formule 1 se kolem ní točí. Přilnavost je absolutním základem všeho. Když ji nemáte, nemůžete akcelerovat, nemůžete brzdit ani zatáčet. Jestliže nejste dost přilnaví, nebudete ani rychlí. Pakliže vám chybí na předku, bude auto nedotáčivé. Máte jí málo na zádi, budete se v zatáčkách přetáčet… Každý aspekt celkové konkurenceschopnosti monopostu formule 1 je přímo závislý na interakci mezi pneumatikou a vozovkou. Pochopení vztahu zaměstnává nejgeniálnější inženýrské mozky od prvopočátků formule 1. My, normální smrtelníci, tomu nikdy nebudeme dokonale rozumět, nicméně ani základní pochopení není od věci. Je třeba to zkusit. V první řadě je nutné vymezit si základní pojem - součinitel (koeficient) tření. Není to tak nudné a komplikované, jak to zní. Stačí pochopit, jak funguje, k čemu se vztahuje a jak se dá vypočítat a vaše povědomí o formuli 1 vystřelí k nebeským výšinám. Jen prosím nevyprávějte o koeficientu svým přátelům, nemuseli by mít pro vaši zálibu pochopení.
CO JE SOUČINITEL TŘENÍ?
Velmi jednoduše - je to číslo, respektive poměr, který reprezentuje přilnavost pneumatiky. Čím vyšší koeficient je, tím přilnavější pneumatika je. Klíčem ovšem je jeho výpočet. Představte si pneumatiku, která váží deset kilogramů. Taková pneumatika sama o sobě, bez monopostu, působí na podložku ekvivalentem vertikálního zatížení o velikosti deset kilogramů. Pakliže je potřeba dalších deset kilogramů aplikovaných na předmět v požadovaném směru k tomu, aby se dal předmět do pohybu, pak je součinitel třetí 1,0. Jestliže stačí pouze síla reprezentovaná poloviční hmotností, má součinitel hodnotu 0,5. Když je, naopak, třeba dvaceti kilogramů, je koeficient 2,0. Jiný slovy: součinitel tření = horizontální zatížení pneumatiky nutné k jejímu uvedení do pohybu ÷ vertikální zatížení pneumatiky.
LEPIVÉ ZATÁČKY
Jak už bylo řečeno, čím vyšší koeficient, tím lépe pro formuli 1, která může zatáčku projet rychleji. Zatáčení vyvolává u pneumatik boční zatížení - síly vzniklé nenadálou změnou směru se snaží udržet pneumatiku v přímém směru (aby tedy pokračovala rovně) a nezatáčela. Říká se tomu dostředivá akcelerace. Něco takového je nám samozřejmě intuitivně známé - každý řidič z vlastní zkušenosti ví, že čím je rychlejší průjezd zatáčkou, tím větší síly působí proti změně směru. Čím větší je součinitel tření, tím větším bočním silám dokáže pneumatika odolávat do chvíle, kdy ustřelí. Proto může vůz F1 projíždět zatáčkami tak rychle. Jednoduché, že? Můžeme dojít k jednoduchému závěru. Díky tomu, že v letošní sezoně všichni pojedou na stejných pneumatikách a součinitel tření bude shodný pro všechny závody, budou mít všechny monoposty stejnou schopnost zatočit. Je to tak? Chyba, není. Tady je druhá část dnešní lekce: součinitel tření totiž roste s vertikálním zatížením. Takže vraťme se k naší desetikilogramové pneumatice s koeficientem 1,0. Pakliže ji zatížíme dalšími deseti kilogramy, dá se do pohybu kupříkladu až při působení síly odpovídající patnácti kilogramům. V takovém případě je nový součinitel 1,5. Klíčem k dobrému fungování tedy je co nejvíce zvýšit vertikální zatížení a tím zvýšit koeficient tření.
MECHANICKÁ PŘILNAVOST
Techničtí puristé možná namítnou, že neexistuje nic jako „mechanická přilnavost“. Mají pravdu, protože tvrdí, že zavěšení samo o sobě aktivně nedokáže působit na pneumatiku a přitlačovat ji k podložce, čímž by docházelo k navýšení vertikálního zatížení. Když tedy laikové jako my mluví o mechanické přilnavosti, mají obecně na mysli faktory jako hladké gumy versus drážky, velikosti běhounu, geometrii zavěšení či rozložení hmotnosti, které přispívají k tomu, že je pneumatika v maximálně efektivním postavení vůči podložce (je plně vertikálně zatížená). Oni puristé ovšem mají pravdu v tom, že jakékoli mechanické úpravy nemohou mít vliv na zatížení působící na pneumatiku, tedy kromě jediné - zvyšování hmotnosti. Jenže když k něčemu takovému přistoupíte, začne růst dostředivá akcelerace v zatáčkách, takže bude boční zatížení vyšší i v nižších rychlostech, než by tomu bylo u lehčího auta, takže nárůst součinitele tření nepřinese efekt rychlejší jízdy. Právě proto se snaží týmy dostat co nejblíže minimální předepsané hmotnosti monopostů (605 kilogramů).
AERODYNAMICKÁ PŘILNAVOST
A třetím krokem je připočítání aerodynamické přilnavosti. Na přítlaku je krásné to, že generuje masivní nárůst vertikálního zatížení (až ztrojnásobuje hmotnost monopostu při maximální konfiguraci), aniž by došlo k nárůstu hmotnosti celého monopostu.
Velmi jednoduše se dá říci, že s přítlakem váží monopost více (je přilnavější k podložce), nicméně ve skutečnosti zůstává hmotnost naprosto stejná. Vědeckým jazykem: vůz nabírá tíži, aniž by rostla jeho hmotnost. Při zatáčení tak nedochází k nárůstu dostředivé akcelerace, která by se snažila monopost vytlačit ze zatáčky. Vyšší součinitel tření je tak možné využít k rychlejší jízdě. Takže: když lid F1 bude mluvit o tom, jak důležitá je aerodynamika, už budete i vy chápat proč. Ve skutečnosti jsou ale klíčové pneumatiky a jejich přilnavost. Jen slovo aerodynamika zní víc sexy, nemyslíte?
5 věcí, které byste měli vědět o pneumatikách vozů formule 1.
>> Pneumatiky pro F1 fungují nejlépe, když je povrch v rozpáleném stavu. To je na maximální úrovni lepicí i „přilnavostní“ efekt gumy.
>> Současné drážkované pneumatiky mají součinitel tření kolem 2,0, i když byly zavedeny s tím, že budou mít nižší přilnavost než nejširší slicky z osmdesátých let minulého století. Ty měly koeficient jen 1,5.
>> Teplota má na pneumatiky složitější vliv, než by mohl vztah teplo-dobře, chlad-špatně ukazovat. Guma, která se přehřívá, může přijít o své charakteristické vlastnosti anebo se opotřebovává rychleji, než by tomu bylo v případě ideálního zahřátí.
>> Přítlak stále hraje velkou roli v pomalých zatáčkách, přestože je vliv vertikálního zatížení při snižování rychlostí mnohem menší. Schopnost vytvářet přítlak v pomalých zatáčkách je málo známým efektem směsí gum pro F1.
>> Některé typy pneumatik pro F1 mají lepší vlastnosti, když jsou opotřebované. Po fázi, kdy se odrolují kousky gumy, se mohou vyvýšené části vzorku zbrousit do úhlu, který je výhodnější při zatáčení
Komentáře
Přehled komentářů
Все приложения продемонстрировали стабильную работу без и корректно работали на актуальной версии мобильной ОС на протяжении всего тестирования https://teamjet.com/
Компания регулярно проводит акции, предлагает скидки, дарит подарки, денежные призы https://teamjet.com/changelog_teamjet
Приложение имеет хорошие функциональные возможности https://teamjet.com/changelog_teamjet
Можно авторизоваться через социальные сети и сторонние аккаунты (iOS), а также войти по номеру телефона https://teamjet.com/integration
Хорошие поисковые возможности https://teamjet.com/bronirovanie-i-prodazha-uslug
Достаточно вариантов сортировки https://teamjet.com/changelog_goodstay
Достаточно много базовых фильтров https://teamjet.com/
Достаточно подробная карточка отеля https://teamjet.com/o-kompanii
Скромная реализация возможностей профиля https://teamjet.com/cases
Ограниченные возможности работы с активным бронированием (iOS) https://teamjet.com/integration
Функции программ чтения экрана VoiceOver/Talkback во всех приложениях на Android и iOS реализованы частично https://teamjet.com/upravlenie-personalom-i-obektom
Получается, что на экране остаются элементы, которые не озвучиваются или при озвучке нераспознаваемы, что крайне неудобно для людей с ослабленным зрением https://teamjet.com/changelog_teamjet
У Onlinetours и Travelata нет информации об адресах отелей https://teamjet.com/bronirovanie-i-prodazha-uslug
Версии приложений для Android традиционно лучше адаптированы для людей с ограниченными возможностями: динамический шрифт включен почти на всех устройствах https://teamjet.com/articles
У 8 из 10 приложений для Android стоит оценка 4 балла, а вот на iOS приложения получили по 1,5 балла, так как система iOS не сохраняет настройки перехода на динамический шрифт https://teamjet.com/integration
Фасовочный Аппарат
(Shawnnak, 6. 5. 2025 21:22)
· Нагревательный элемент изготовлен из материала с высоким удельным электрическим сопротивлением https://rusupakten.ru/product/rva-100n/
Для электроизоляции применяются жаростойкие неорганические материалы https://rusupakten.ru/product/rt-650kv/
- Максимальная удельная мощность: до 8 Вт/см2 https://rusupakten.ru/product/ten-f5-1/
- Максимальная рабочая температура: 380 – 400 0С https://rusupakten.ru/prodazha-upakovochnogo-oborudovaniya/
- Максимальный посадочный диаметр: 110 мм* https://rusupakten.ru/product/kalorifer-eko-25/
- Максимальная ширина: 60 мм https://rusupakten.ru/products/
- Напряжение питания: 230 В (стандартное исполнение), 12 – 400 В (под заказ) https://rusupakten.ru/product/ten-f11-0/
- Контактный вывод: термостойкие провода в металлической оплетке (2 фазы + земля) длиной 1000 мм (стандартное исполнение) https://rusupakten.ru/kupit-mash-gorizonta-upaki-prod/
Провода другой длины – под заказ https://rusupakten.ru/termousadochnaya-mashina/
- Возможность изготовления со встроенной термопарой железо-константан (ТЖК, J) – стандартное исполнение https://rusupakten.ru/product/eko-18/
Термопары других типов – под заказ https://rusupakten.ru/product-tag/ploskij-nagrevatel/
- Возможность изготовления под заказ нагревателей с отверстиями и держателями термопары https://rusupakten.ru/product/ten-samovar-a/
Сопловые нагреватели из нержавеющей стали https://rusupakten.ru/product/nagrevatel-zalitye-alyuminiem-2/
Z17:Сопловые нагреватели из нержавеющей стали https://rusupakten.ru/product/ten-f9-0/
Z17 под заказ:
Кабельные нагреватели (КЭН) предназначены для комплектации отечественных и импортных промышленных установок или для самостоятельного использования https://rusupakten.ru/termoupakovochnaya-mashina-avtomat/
Нагреватели применяются для нагрева газовой среды, воды, жиров и масел, слабых растворов кислот и щелочей, для нагрева пресс-форм и литейных форм, экструдеров, трубопроводов, канальных нагревателей и др https://rusupakten.ru/kupit-upak-obor-dlya-syp-pr/
Ящиков Из Фанеры
(AndrewSew, 6. 5. 2025 20:53)
Стоимость готового изделия определяется следующими составляющими https://yaschiki.ru/proekt-yashchiki-iz-osb/
Новые или б/у поддоны можно в Санкт-Петербурге заказать в компании ООО «Паллет Ритейл» https://yaschiki.ru/upakovka-zapchastei-na-sever/
У нас есть тара разных размеров, в том числе подходящая по параметрам для товаров, предназначенных на экспорт https://yaschiki.ru/fanernaya-upakovka-dlya-oborudovaniya/
На сайте представлены только некоторые варианты изделий, в качестве примера по стоимости https://yaschiki.ru/upakovka-dlya-aviaperevozki/
Мы можем изготовить для вас тару нужных форм и размеров https://yaschiki.ru/product/derevyannii-yashchik-1200-1150-1900/
Деревянные ящики https://yaschiki.ru/proekt-yashchiki-iz-osb/
Существует множество разновидностей тары, выполненной из разных материалов https://yaschiki.ru/upakovka-stankov-dlya-transportirovki/
Наиболее востребованы на современном рынке деревянные ящики, которые могут похвастать длинным списком преимуществ перед другими вариантами https://yaschiki.ru/uslugi/morskaya-upakovka/
тел.: +7(495)792-71-81 +7 (901) 524-38-10 (продажа б/у поддонов) e-mail: pallet-s@mail https://yaschiki.ru/product/derevyannii-yashchik-1200-1150-1900/
ru https://yaschiki.ru/morskaya-upakovka-oborudovaniya/
Самоходный Подъемник Ножничного
(Franknug, 6. 5. 2025 13:58)
Российские производители складской техники становятся ярким примером качественного и инновационного подхода к созданию подъемно-погрузочного оборудования https://nblift.ru/product/samokhodnye-shtabelery-ps-20d-3200
Исследуйте уникальные материалы о ведущих предприятиях этой отрасли, предлагающих вилочные погрузчики, штабелеры, ричтраки, комплектовщики и электротележки, спроектированные с учетом особенностей российских условий эксплуатации https://nblift.ru/product/vyshki-nozhnichnye-samokhodnye-sc12e
Быстрый заказ В корзину https://nblift.ru/product/polomoechnye-mashiny-nr810
Подъемники https://nblift.ru/product/samohodnye-shtabelery-opx15
/block/textandmediablock/playvideo https://nblift.ru/product/vyshki-nozhnichnye-cverhkompaktnye-sc06e
Localize())
Ваши сотрудниКИ НАУЧАТСЯ правильно пользоваться техникой https://nblift.ru/product/samohodnye-shtabelery-ps-12nc-3600
Быстрый заказ В корзину https://nblift.ru/samohodnye-telezhki
Химчистка дивана стоимость
(Davidprubs, 6. 5. 2025 0:03)Заходите https://himchistka-spb24.ru/
Химчистка ковров с выездом на дом
(Roberteters, 2. 5. 2025 3:21)Спасение диванов в столице! Вернем к жизни вашему дивану былую красоту! Удалим пятен и запахов. Профессионально и бережно! Записывайтесь! Кликайте https://himchistka-divanov-msk24.ru
znaknazakaz is ru
(KennethMob, 2. 5. 2025 1:58)Заказать корпоративные, сувенирные или памятные значки можно на сайте https://znaknazakaz.ru/ — профессиональное производство и индивидуальный подход.
znaknazakaz is ru
(KennethMob, 2. 5. 2025 1:11)Заказать корпоративные, сувенирные или памятные значки можно на сайте https://znaknazakaz.ru/ — профессиональное производство и индивидуальный подход.
znaknazakaz is ru
(KennethMob, 2. 5. 2025 0:33)Заказать корпоративные, сувенирные или памятные значки можно на сайте https://znaknazakaz.ru/ — профессиональное производство и индивидуальный подход.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24
El Mejor Fotografo
(Martinnum, 7. 5. 2025 12:23)