Formule 1
Jak fungují pneumatiky formule 1

Na přítlaku je krásné to, že generuje velké vertikální zatížení, aniž by zvýšil hmotnost monopostu.
Honba za stále větší a větší přilnavostí v zatáčkách je nikdy nekončící Odyseou formule 1.
PŘILNAVOST PRO ZAČÁTEČNÍKY
Formule 1 se kolem ní točí. Přilnavost je absolutním základem všeho. Když ji nemáte, nemůžete akcelerovat, nemůžete brzdit ani zatáčet. Jestliže nejste dost přilnaví, nebudete ani rychlí. Pakliže vám chybí na předku, bude auto nedotáčivé. Máte jí málo na zádi, budete se v zatáčkách přetáčet… Každý aspekt celkové konkurenceschopnosti monopostu formule 1 je přímo závislý na interakci mezi pneumatikou a vozovkou. Pochopení vztahu zaměstnává nejgeniálnější inženýrské mozky od prvopočátků formule 1. My, normální smrtelníci, tomu nikdy nebudeme dokonale rozumět, nicméně ani základní pochopení není od věci. Je třeba to zkusit. V první řadě je nutné vymezit si základní pojem - součinitel (koeficient) tření. Není to tak nudné a komplikované, jak to zní. Stačí pochopit, jak funguje, k čemu se vztahuje a jak se dá vypočítat a vaše povědomí o formuli 1 vystřelí k nebeským výšinám. Jen prosím nevyprávějte o koeficientu svým přátelům, nemuseli by mít pro vaši zálibu pochopení.
CO JE SOUČINITEL TŘENÍ?
Velmi jednoduše - je to číslo, respektive poměr, který reprezentuje přilnavost pneumatiky. Čím vyšší koeficient je, tím přilnavější pneumatika je. Klíčem ovšem je jeho výpočet. Představte si pneumatiku, která váží deset kilogramů. Taková pneumatika sama o sobě, bez monopostu, působí na podložku ekvivalentem vertikálního zatížení o velikosti deset kilogramů. Pakliže je potřeba dalších deset kilogramů aplikovaných na předmět v požadovaném směru k tomu, aby se dal předmět do pohybu, pak je součinitel třetí 1,0. Jestliže stačí pouze síla reprezentovaná poloviční hmotností, má součinitel hodnotu 0,5. Když je, naopak, třeba dvaceti kilogramů, je koeficient 2,0. Jiný slovy: součinitel tření = horizontální zatížení pneumatiky nutné k jejímu uvedení do pohybu ÷ vertikální zatížení pneumatiky.
LEPIVÉ ZATÁČKY
Jak už bylo řečeno, čím vyšší koeficient, tím lépe pro formuli 1, která může zatáčku projet rychleji. Zatáčení vyvolává u pneumatik boční zatížení - síly vzniklé nenadálou změnou směru se snaží udržet pneumatiku v přímém směru (aby tedy pokračovala rovně) a nezatáčela. Říká se tomu dostředivá akcelerace. Něco takového je nám samozřejmě intuitivně známé - každý řidič z vlastní zkušenosti ví, že čím je rychlejší průjezd zatáčkou, tím větší síly působí proti změně směru. Čím větší je součinitel tření, tím větším bočním silám dokáže pneumatika odolávat do chvíle, kdy ustřelí. Proto může vůz F1 projíždět zatáčkami tak rychle. Jednoduché, že? Můžeme dojít k jednoduchému závěru. Díky tomu, že v letošní sezoně všichni pojedou na stejných pneumatikách a součinitel tření bude shodný pro všechny závody, budou mít všechny monoposty stejnou schopnost zatočit. Je to tak? Chyba, není. Tady je druhá část dnešní lekce: součinitel tření totiž roste s vertikálním zatížením. Takže vraťme se k naší desetikilogramové pneumatice s koeficientem 1,0. Pakliže ji zatížíme dalšími deseti kilogramy, dá se do pohybu kupříkladu až při působení síly odpovídající patnácti kilogramům. V takovém případě je nový součinitel 1,5. Klíčem k dobrému fungování tedy je co nejvíce zvýšit vertikální zatížení a tím zvýšit koeficient tření.
MECHANICKÁ PŘILNAVOST
Techničtí puristé možná namítnou, že neexistuje nic jako „mechanická přilnavost“. Mají pravdu, protože tvrdí, že zavěšení samo o sobě aktivně nedokáže působit na pneumatiku a přitlačovat ji k podložce, čímž by docházelo k navýšení vertikálního zatížení. Když tedy laikové jako my mluví o mechanické přilnavosti, mají obecně na mysli faktory jako hladké gumy versus drážky, velikosti běhounu, geometrii zavěšení či rozložení hmotnosti, které přispívají k tomu, že je pneumatika v maximálně efektivním postavení vůči podložce (je plně vertikálně zatížená). Oni puristé ovšem mají pravdu v tom, že jakékoli mechanické úpravy nemohou mít vliv na zatížení působící na pneumatiku, tedy kromě jediné - zvyšování hmotnosti. Jenže když k něčemu takovému přistoupíte, začne růst dostředivá akcelerace v zatáčkách, takže bude boční zatížení vyšší i v nižších rychlostech, než by tomu bylo u lehčího auta, takže nárůst součinitele tření nepřinese efekt rychlejší jízdy. Právě proto se snaží týmy dostat co nejblíže minimální předepsané hmotnosti monopostů (605 kilogramů).
AERODYNAMICKÁ PŘILNAVOST
A třetím krokem je připočítání aerodynamické přilnavosti. Na přítlaku je krásné to, že generuje masivní nárůst vertikálního zatížení (až ztrojnásobuje hmotnost monopostu při maximální konfiguraci), aniž by došlo k nárůstu hmotnosti celého monopostu.
Velmi jednoduše se dá říci, že s přítlakem váží monopost více (je přilnavější k podložce), nicméně ve skutečnosti zůstává hmotnost naprosto stejná. Vědeckým jazykem: vůz nabírá tíži, aniž by rostla jeho hmotnost. Při zatáčení tak nedochází k nárůstu dostředivé akcelerace, která by se snažila monopost vytlačit ze zatáčky. Vyšší součinitel tření je tak možné využít k rychlejší jízdě. Takže: když lid F1 bude mluvit o tom, jak důležitá je aerodynamika, už budete i vy chápat proč. Ve skutečnosti jsou ale klíčové pneumatiky a jejich přilnavost. Jen slovo aerodynamika zní víc sexy, nemyslíte?
5 věcí, které byste měli vědět o pneumatikách vozů formule 1.
>> Pneumatiky pro F1 fungují nejlépe, když je povrch v rozpáleném stavu. To je na maximální úrovni lepicí i „přilnavostní“ efekt gumy.
>> Současné drážkované pneumatiky mají součinitel tření kolem 2,0, i když byly zavedeny s tím, že budou mít nižší přilnavost než nejširší slicky z osmdesátých let minulého století. Ty měly koeficient jen 1,5.
>> Teplota má na pneumatiky složitější vliv, než by mohl vztah teplo-dobře, chlad-špatně ukazovat. Guma, která se přehřívá, může přijít o své charakteristické vlastnosti anebo se opotřebovává rychleji, než by tomu bylo v případě ideálního zahřátí.
>> Přítlak stále hraje velkou roli v pomalých zatáčkách, přestože je vliv vertikálního zatížení při snižování rychlostí mnohem menší. Schopnost vytvářet přítlak v pomalých zatáčkách je málo známým efektem směsí gum pro F1.
>> Některé typy pneumatik pro F1 mají lepší vlastnosti, když jsou opotřebované. Po fázi, kdy se odrolují kousky gumy, se mohou vyvýšené části vzorku zbrousit do úhlu, který je výhodnější při zatáčení
Komentáře
Přehled komentářů
https://1c-oblako.blogspot.com/2022/10/1-1_12.html
1c-oblako is blogspot
(Josephlet, 29. 12. 2024 10:00)https://1c-oblako.blogspot.com/2022/10/1-1_12.html
1c-oblako is blogspot
(Josephlet, 29. 12. 2024 9:49)https://1c-oblako.blogspot.com/2022/10/1-1_12.html
Pharmacy Delivery Near Me
(MatthewBug, 25. 12. 2024 2:36)
Pharmacists are an important part of your health care team and offer a variety of services.
Over 409,000 people have been treated for minor ailments.
Walk-in to a pharmacy to find out more.
Pharmacy Delivery Near Me
https://cutt.ly/teX52Bd3
https://cutt.ly/geMsuEqP
arkada casino online from tg
(Jamespayow, 24. 12. 2024 10:39)https://t.me/s/arkada_casino_online
arkada casino online from tg
(Jamespayow, 24. 12. 2024 10:07)https://t.me/s/arkada_casino_online
arkada casino online from tg
(Jamespayow, 24. 12. 2024 9:59)https://t.me/s/arkada_casino_online
hurifo is org
(Jimmyheets, 7. 12. 2024 3:51)Mostbet, Turkiye'deki kullan?c?lar icin genis bir bahis ve casino oyunlar? secenegi sunan populer bir platformdur https://hurifo.org/
hurifo is org
(Jimmyheets, 7. 12. 2024 0:09)Mostbet, Turkiye'deki kullan?c?lar icin genis bir bahis ve casino oyunlar? secenegi sunan populer bir platformdur https://hurifo.org/
hurifo is org
(Jimmyheets, 6. 12. 2024 22:18)Mostbet, Turkiye'deki kullan?c?lar icin genis bir bahis ve casino oyunlar? secenegi sunan populer bir platformdur https://hurifo.org/
hurifo is org
(Jimmyheets, 6. 12. 2024 20:36)Mostbet, Turkiye'deki kullan?c?lar icin genis bir bahis ve casino oyunlar? secenegi sunan populer bir platformdur https://hurifo.org/
Recomandari de seriale pentru toate gusturile
(JUZEPPEBor, 3. 12. 2024 18:17)Rochii scurte cu pene sunt alegerea perfectДѓ pentru o apariИ›ie deosebitДѓ https://tbitestapiro.ro
Organization Of Exhibitions
(ArthurDow, 3. 12. 2024 16:59)
3 https://element-pro.ae/design/brendovye-obyekty.html Messe Frankfurt Middle East https://element-pro.ae/design/informatsionnye-stendy.html
Full Venue https://element-pro.ae/arenda/stenovye-konstruktsii.html
The Best Exhibition Organisers in Dubai https://element-pro.ae/kontakty.html
SaudiFood Manufacturing 2024 https://element-pro.ae/proizvodstvo/eksklyuzivnaya-mebel.html
It has been an impressive and a very fruitful experience to work together with the Xenial Events management and their workforce in the healthcare sector while engaged in numerous Abu Dhabi government sponsored projects https://element-pro.ae/proizvodstvo/stoyki-informatsii.html The Xenial management has been very accommodating, cooperative, strategically sound and target-driven https://element-pro.ae/design/reklamnye-konstruktsii.html The personnel provided by Xenial Events are very enthusiastic, energetic, civilized, talented and work whole-heartedly https://element-pro.ae/proizvodstvo/oformlenie-vitrin.html The flexibility and the multifaceted talents of their teams stands out, and they always put up a stellar performance both on-site and off-site! Hats off!
Luisa S https://element-pro.ae/proizvodstvo/navigatsiya.html Project Manager | ADITUS GmbH https://element-pro.ae/arenda/podiumy.html
Lushentic Chenal Bags for the Fashion-Forward Replica Lover
(Davidnople, 19. 11. 2024 1:25)
The allure of luxury fashion is undeniable. Yet, for many, the steep price tags associated with high-end brands like Chanel remain out of reach. Enter Lushentic Chenal Bags—a solution for replica lovers and fashion enthusiasts seeking the look and feel of luxury without breaking the bank. These bags offer a unique blend of quality craftsmanship and affordability, making them a standout choice in the world of replica fashion. In this blog post, we'll explore the appeal of Lushentic Chenal Bags, their place in the replica market, and what it means for fashion-forward individuals.
Unraveling Replica Fashion's History
The concept of replica fashion has been around for decades, tracing back to when luxury goods first became symbols of status and wealth. Over time, as the desire for high-end brands grew, so did the demand for affordable alternatives. The evolution of replica fashion has seen it transition from poorly made counterfeits to nearly indistinguishable replicas, appealing to a broader audience. Today, replica fashion caters to those who appreciate the aesthetics of luxury without the associated financial burden. This shift reflects a growing acceptance and normalization of replicas in the fashion community.
Lushentic Chenal Bags: A Detailed Look
Lushentic Chenal Bags are renowned for their detailed craftsmanship and high-quality materials. These replicas meticulously mimic the design and feel of authentic Chanel bags, making them a popular choice among fashion enthusiasts. From the iconic quilted patterns to the signature interlocking C's, every aspect of a Lushentic
https://www.youtube.com/redirect?q=https://lushenticchanelbags.co/product/chanel-quilted-lambskin-small-trendy-cc-wallet-on-chain-woc-light-blue-light-gold-hardware/
https://notes.io/w6JvZ
https://notes.io/w6KTk
https://www.maanation.com/post/498303_https-lushenticchanelbags-co-product-chanel-quilted-caviar-xl-grand-shopping-tot.html
https://www.demilked.com/author/gaspain21/
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24
1c-oblako is blogspot
(Josephlet, 29. 12. 2024 10:33)